Definasi Orang Ulu
ORANG ULU merupakan satu ungkapan
yang digunakan bagi merujuk kepada kumpulan pribumi yang terdiri dari pelbagai ethnic yang
kebanyakannya mendiami kawasan pedalaman negeri Sarawak terutamanya dikawasan
Hulu Sungai Baram dan Hulu Sungai Rejang. ORANG ULU bukannya merujuk kepada satu
bangsa/ethnic tetapi ianya merangkumi pelbagai ethnic misalnya, Kenyah, Kayan,
Berawan, Kelabit dan pelbagai sub ethnic yang lain. Mungkin diakibatkan kerana
terlalu banyak ethnic yang berbeza dan majoritinya mendiami kawasan hulu sungai
maka perkataan ORANG ULU digunakan bagi merujuk kepada kumpulan ethnic ini.
Malah ungkapan “ORANG ULU” itu sendiri tidak pernah wujud Perlembagaan Malaysia.
Budaya / Amalan
Kebanyakan ORANG ULU, mendiami
rumah-rumah panjang disepanjang Sungai Baram atau Sungai Rejang dan ditebingan
anak-anak sungai yang mengalir kearah kedua-dua sungai ini. Masyarakat lelaki
ORANG ULU amat terkenal dengan kemahiran mereka dalam menghasil ukiran
berbentuk flora dan fauna serta mahir dalam kegiatan pengukiran kayu. Manakala
masyarakat perempuan ORANG ULU pula terkenal dengan kemahiran menyulam manik
dalam pelbagai corak. Maka tidak hairan jika anda melihat kebanyakan kediaman
ORANG ULU terutamanya dirumah-rumah panjang dipenuhi dengan ukiran serta hiasan
dari sulaman manik.
Selain dari memilikki kemahiran dalam bidang pengukiran masyarakat ORANG ULU juga amat terkenal dengan alat muziknya yang dikenali sebagai “sape”. Alat muzik ini biasanya dimainkan untuk mengiringi tarian tradisi yang dikenali senagai “sagak/ngivan/kajet. Kemerduan “sape” serta kelembutan dan keunikan tarian “sagak/ngivan/kajet” telah mengangkat nama ORANG ULU dipersada dunia.
Selain dari memilikki kemahiran dalam bidang pengukiran masyarakat ORANG ULU juga amat terkenal dengan alat muziknya yang dikenali sebagai “sape”. Alat muzik ini biasanya dimainkan untuk mengiringi tarian tradisi yang dikenali senagai “sagak/ngivan/kajet. Kemerduan “sape” serta kelembutan dan keunikan tarian “sagak/ngivan/kajet” telah mengangkat nama ORANG ULU dipersada dunia.
Kegiatan Utama
Kegiatan utama masyarakat ORANG ULU
adalah bercucuk tanam. Tanaman utama yang masyarakat ini usahakan adalah
penanaman padi yang juga merupakan makanan utama bagi masyarakat ini. Selain
itu, penanaman getah, kelapa sawit dan sebagainya juga diusahakan secara
kecil-kecilan untuk menjana pendapatan.
Kegiatan seperti memburu serta menangkap ikan pula merupakan aktiviti sambilan
yang dilakukan bagi menambah sumber makanan atau menambah sumber pendapatan.
Masyarakat ORANG ULU bertuah kerana di”WARISI” dengan hutan yang tebal dan
masih dipenuhi oleh binatang buruan serta sungai-sungai yang jernih yang masih
menyimpan pelbagai spesis ikan.
Kepercayaan
Secara amnya, kebanyakan ORANG ULU
menganut agama Kristian, namun begitu masih terdapat juga segelintir yang masih
berpegang teguh dengan kepercayaan nenek moyang. Ekoran daripada perkahwinan
campur yang semakin popular, ada juga segelintir masyarakat ORANG ULU yang
telah memeluk agama lain selain dari Kristian misalnya agama Islam. Pada setiap
musim perayaan terutamanya perayaan Hari Natal / Christmas, masyarakat ORANG
ULU yang tinggal dibandar-bandar akan pulang kekampung halaman masing-masing
bagi merayaikannya bersama keluarga serta sanak saudara yang lain yang ada
dirumah panjang tanpa mengira kepercayaan masing-masing. Kepelbagaian kepercayan
ini tidak menghalang masyarakat ORANG ULU merayai Hari Natal dibawah satu
bumbung rumah panjang. Sikap hormat-menghormati diantara sama lain amat
dititikberatkan. Pengamalan sikap inilah yang membolehkan masyarakat ORANG ULU
hidup dalam rukun serta aman damai.
Dilemma Masyarakat ORANG ULU
Sebagai penduduk pribumi minoriti,
serta menduduki kawasan pedalaman dan agak jauh dari pusat bandar atau pusat
pentadbiran, masyarakat ORANG ULU tidak terlepas daripada pelbagai dilemma yang
terpaksa mereka hadapi.
Disebabkan hubungan yang terhad
dengan pusat pentadbiran, ramai kelahiran dalam masyarakat ORANG ULU yang tidak
dapat didaftarkan dengan serta merta. Keadaan geografi serta kekurangan
infrastruktur terutamanya jaringan jalan raya menyebabkan mereka tidak mampu untuk
turun kebandar bagi mendaftar setiap kelahiran. Apatah lagi kos untuk berulang
alik kebandar adalah amat tinggi. Akibatnya, peratusan kes pendaftaran lewat
dalam masyarakat ORANG ULU adalah amat tinggi. Sehingga kini, masih ramai
masyarakat ORANG ULU yang tidak mempunyai document pengenalan diri walhal
mereka adalah penduduk asli bumi Sarawak.
b. Pendidikan
Ketiadaan document pengenalan diri
yang sah akhirnya menyebabkan ramai dikalangan kanak-kanak ORANG ULU yang
terpaksa melupakan hasrat untuk melanjutkan pelajaran ke bandar-bandar setelah
menamatkan persekolahan sekolah rendah di rumah panjang.
Kekurangan kemudahan yang disediakan
disekolah-sekolah rendah yang diwujudkan dirumah-rumah panjang juga sedikit
sebanyak menyumbang kepada kegagalan kanak-kanak ORANG ULU dalam bidang
pendidikan. Senario ini, secara langsung membantut pertumbuhan peratusan warga
berpendidikan dikalangan masyarakat ORANG ULU.
c. Kegiatan Pembalakan
Kemasukan kegiatan pembalakan yang
kekawasan ORANG ULU telah sedikit sebanyak memusnah hutan yang selama ini merupakan
khazanah yang mereka warisi sejak turun temurun. Kegiatan pembalakan ini bukan
sahaja memusnahkan hutan yang menjadi tempat kediaman pelbagai binatang buruan
mereka bahkan juga telah mencemari kejernihan sungai-sungai yang selama ini menjadi
sumber air minuman serta sumber pembekal protein. Memang tidak dinafikan
kegiatan pembalakan ini telah menyediakan peluang pekerjaan kepada masyarakat
ORANG ULU serta mampu menaik taraf kehidupan segelintir masyarakat, namun
kegiatan ini yang tidak terkawal, telah meninggalkan kesan yang amat
menyedihkan dalam kehidupan masyarakat ORANG ULU. Setelah kegiatan pembalakan
berakhir, masyarakat ORANG ULU bukan hanya kehilangan pekerjaan, malah mereka
juga turut kehilangan sumber hutan serta sungai yang selama ini memberikan
mereka sumber tambahan bagi menampung keperluan seharian
d. Kemudahan asas
Secara amnya, penempatan ORANG ULU
terlalu jauh ketinggalan dari segi kemudahan asas, seperti bekalan elektrik,
bekalan air bersih, telekomunikasi, jaringan jalanraya, kemudahan kesihatan
serta pendidikan. Kebanyakan perkampungan ORANG ULU masih lagi tidak mempunyai
bekalan elektrik, air bersih mahupun jaringan telekomunikasi yang baik, apatah
lagi jalanraya berturap. Kebanyakan jalanraya yang diguna pakai untuk
menghubungi sesebuah perkampungan adalah merupakan jalan “EHSAN” daripada syarikat
pembalakan yang telah datang dan pergi setelah “merogol” segala khazanah hutan
ORANG ULU. Namun keadaan kebanyakan jalanraya ini adalah sangat tidak sesuai
untuk kegunaan awam. Kebanyakan penempatan juga tidak mempunyai kemudahan
kesihatan seperti klinik. Sekolah-sekolah pula kebanyakannya tidak mempunyai
keperluan pembelajaran yang lengkap.
e. Peluang pekerjaan
Selain dari bercucuk tanam serta
berburu yang menjadi amalan tradisi masyarakat ORANG ULU, peluang untuk mereka
mendapat pekerjaan sangat terhad. Peluang pekerjaan yang kebanyakannya hanya
ditawarkan dibandar-bandar, serta kekurangan informasi menyebabkan kebanyakan masyarakat ORANG ULU
sering tertinggal dalam perebutan pengisian jawatan kosong. Memang tidak dinafikan bahawa dewasa ini,
terdapat segelintir masyarakat ORANG ULU yang menjawat jawatan awam dan tidak
kurang pula yang bekerja dengan syarikat-syarikat swasta dibandar namun
peratusannya masih terlalu kecil.
f. Penghijrahan
Keterbatasan peluang pekerjaan serta
kekurangan infrasturktur menyebabkan golong muda masyarakat ORANG ULU kini
lebih gemar meninggalkan kampung halaman untuk mencuba nasib hidup dibandar-bandar.
Golongan ini lebih gemar mencari pekerjaan di bandar-bandar berbanding
meneruskan amalan tradisi bercucuk tanam atau berburu. Ini mungkin ada
hubungkaitnya dengan kesan kemasukan kegiatan pembalakan yang telah menyebabkan
kebanyakan tanah untuk bercucuk tanam menjadi tidak subur, serta kemusnahan
hutan dan pencemaran sungai. Oleh itu, hari ini kita dapat melihat kewujudan
masyarakat ORANG ULU bekerja dibandar-bandar seperti Miri, Bintulu, Sibu atau
Kuching bahkan sehingg ke semanjung demi untuk meneruskan kehidupan.
Penghijrahan golongan muda ini bukan hanya secara tidak langsung akan
melenyapkan amalan serta budaya tradisi masyarakat ORANG ULU bahkan juga
menyebabkan Tanah Adat (NCR) yang mereka warisi kebanyakan menjadi tanah
terbiar.
Permasalahan Tanah Adat (NCR)
Seperti penduduk pribumi yang lain
diSarawak, kehidupan setiap masyarakat ORANG ULU tidak dapat dipisahkan dari
TANAH ADAT, ianya ibarat isi dan kulit. Tanah Adat (NCR) ialah satu-satunya
harta keluarga yang diwariskan dari satu generasi ke satu generasi dalam
masyarakat ini. Ianya merupakan satu khazanah dari hasil keringat orang-orang
tua yang terdahulu yang harus dipertahankan. Namun sejak kebelakangan ini, pelbagai
kegiatan dengan berlandaskan pembangunan mulai mengorak langkah memasuki
kawasan TANAH ADAT masyarakat ORANG ULU.
a. Kegiatan perladangan
Jika kegiatan pembalakan telah
meninggalkan kemusnahan kepada khazanah hutan serta pencemaran sungai-sungai,
kedatangan kegiatan perladangan terutamanya perladangan sawit pula dilihat
sebagai sesuatu yang boleh menyebabkan masyarakat ORANG ULU kehilangan hak ke
atas TANAH ADAT yang selama ini mereka miliki. Kemasukan syarikat-syarikat
perladangan ini yang kebanyakannya bermodal besar bukan hanya membuka kawasan
perladangan ditanah-tanah simpanan kerajaan tetapi kebanyakannya melibatkan
TANAH ADAT masyarakat ORANG ULU. Majority masyarakat ORANG ULU menolak
kemasukan syarikat-syarikat perladangan ini kerana mereka beranggapan,
seandainya syarikat-syarikat ini diberi peluang itu bermakna mereka melepaskan
hak mereka keatas TANAH ADAT.Walaupun terdapat inisiatif untuk memperkenalkan
system perkongsian diantara syarikat perladangan dengan penduduk tempatan
(JVC), ianya tidak dapat meyakinkan kaum ORANG ULU dan mereka tetap meragui
keberkesanan system tersebut. Maka tidak hairan jika dewasa ini kita sering
mendengar kes berkenaan pencerobahan oleh syarikat-syarikat perladangan keatas
TANAH ADAT masyarakat ORANG ULU banyak difailkan dimakhamah
b. Pembinaan Empangan
Selain daripada kegiatan
perladangan, masyarakat ORANG ULU juga perlu berhadapan dengan satu lagi isu
besar yang melibatkan hak TANAH ADAT iaitu isu pembinaan empangan. Kalau
masyarakat ORANG ULU diHulu Sungai Rejang telah akur dan terpaksa berpindah
dari kampung halaman mereka demi memberi laluan kepada pembinaan empangan
Bakun, kini penduduk diHulu Baram pula yang berhadapan dilemma yang serupa.
Rancangan pembinaan empangan Baram oleh kerajaan negeri Sarawak akan mengakibatkan
tidak kurang dari 20,000 masyarakat ORANG ULU dari perkampung Kenyah serta
Kayan diHulu Baram terpaksa dipindahkan…………akan kehilangan TANAH ADAT mereka,
bahkan mereka juga akan terpaksa meninggalkan kampung halaman masing-masing
ketempat pemindahan yang akan disediakan oleh kerajaan.
Rata-rata masyarakat ORANG ULU yang
terlibat membantah rancangan pembinaan empangan ini. Pelbagai usaha telah
dilakukan oleh pihak yang terlibat agar rancangan pembinaan empangan ini
dibatalkan. Keengganan mereka memang berasas, kerana jika diambil pembinaan
empangan Bakun sebagai contoh,ianya ternyata tidak memberi apa-apa kebaikan
kepada mereka. Selain dari tidak mendapat manfaat, mereka beranggapan,
pembinaan empangan Baram akan menyebabkan kerosakan kekal terhadap ekologi
tanah, sungai serta kesan pencemaran lain. Sehingga kini, rancangan pembinaan
empangan Baram masih ditentang keras oleh pihak yang tidak merestui
pembinaannya. Bagi pihak ini, pembinaan empangan Baram memberi lebih banyak
impak negative dari positive.
Pandangan Kerajaan
Dari sudut pandangan kerajaan,
kegiatan perladangan serta pembinaan empangan Baram adalah merupakan satu usaha
“pembangunan” oleh kerajaan untuk memajukan kawasan Baram terutamanya untuk
kemajuan masyarakat ORANG ULU itu sendiri. Kegiatan perladangan dan kewujudan
empangan Baram dikatakan akan menjadi pemangkin untuk menjana ekonomi khususnya
dikawasan Hulu Baram. Kegiatan perladangan serta pembinaan empangan Baram ini juga
dikatakan dapat mengatasai masalah peluang pekerjaan yang terhad dikalangan
masyarakat ORANG ULU serta secara tidak langsung dapat memperbaiki pelbagai
kemudahan mislanya jalanraya yang baik kekawasan Hulu Baram yang sememangnya
jauh ketinggalan dari segi kemudahan asas berbanding kawasan lain. Oleh itu
pihak kerajaan menyeru agar masyarakat ORANG ULU melihat kedua-kedua kegiatan
iaitu perladangan dan pembinaan empangan Baram dari sudut yang positif.
Perpecahan Dalam Masyarakat Orang
Ulu.
Perbezaan pandangan mengenai isu
pembinaan empangan Baram khusus menyebabkan masyarakat ORANG ULU menjadi
keliru. Walaupun ramai suara yang membantah, namun kedengaran juga suara-suara
yang bersetuju. Keadaan ini secara tidak langsung membahagikan masyarakat ORANG
ULU kepada 2 golongan, iaitu golongan yang pro pembinaan empangan Baram serta
golongan yang menentang pembinaannya. Ketidaksamaan ideology menjadi semakin
rumit apabila isu pembinaan empangan Baram dikaitkan dengan politik. Golongan
yang menentang dikatakan menyokong Pakatan Rakyat manakala yang pro pula
dianggap sebagai penyokong kuat Barisan Nasional.
Keadaan ini dapat dilihat dengan
jelas pada PRU13 yang baru sahaja berlalu. Pihak Pakatan Rakyat menggunakan isu
pembinaan empangan Baram sebagai isu utama semasa berkempen. Impak negative
yang bakal dihadapi oleh penduduk Baram secara amnya. Namun dipihak Barisan Nasional pula, kebaikan
pembinaan empangan ini terus ditekankan, malah pernah suatu ketika seorang
wakil rakyat dari Barisan Nasional yang menyifatkan rancangan pembinaan
empangan Baram sebagai anugerah dari Tuhan. Sedar tak sedar perbezaan
pendapat ini melahirkan bibit-bibit
perpecahan didalam masyarakat ORANG ULU.
Kebangkitan Masyarakat Orang
Ulu
Masyarakat ORANG ULU boleh dikatakan
diantara para pengundi yang sentiasa berdiri teguh dibelakang Barisan Nasional
namun setelah tercetusnya isu rancangan pembinaan empangan Baram oleh kerajaan negeri
Sarawak yang diterajui oleh Barisan Nasional ini, keadaan ini sedikit sebanyak
telah berubah. Ini terbukti daripada keputusan dalam perebutan kerusi Parlimen
Baram pada PRU-13 yang baru sahaja berlalu. Walaupun Barisan Nasional berjaya mengekalkan
kerusi Parlimen Baram namun majority undi yang diperolehi adalah amat sedikit.
Kemenangan Barisan Nasional juga banyak dikaitkan dengan kes-kes penyelewangan
atau penyalahgunaan kuasa ketika berkempen dan membuang undi.
Namun dari pandangan peribadi saya, Pakatan
Rakyat telah memenangi pilihanraya ini, terutamanya dikawasan yang terkena
tempias oleh rancangan pembinaan empangan Baram. Kawasan Parlimen Baram mempunyai
2 kawasan DUN iaitu Marudi dan Telang Usan. Kawasan yang terkena tempias secara
langsung dari pembinaan empangan ini nanti ialah penduduk yang mendiami kawasan
DUN Telang Usan. Menurut hemat saya, 192 majoriti undi yang diperolehi oleh
Barisan Nasional datangnya dari DUN Marudi, manakala di DUN Telang Usan, calon
Pakatan Rakyat memperolehi lebih banyak undi berbanding calon Barisan Nasional.
Oleh yang demikian, saya mengatakan, keputusan PRU-13 yang hanya melibatkan
kerusi Parlimen tidak boleh dijadikan ukuran untuk menyatakan persetujuan majority
masyarakat ORANG ULU diBaram dengan rancangan pembinaan empangan ini.
Kalau diimbas atau dibandingkan
dengan keputusan-keputusan pilihanraya parlimen yang terdahulu, keputusan PRU13
jelas menunjukkan kebangkitan masyarakat ORANG ULU dalam usaha untuk
mempertahankan TANAH ADAT serta sungai-sungai mereka daripada tenggelam didasar
empangan jika pembinaan empangan ini benar-benar terjadi. Kalau selama ini masyarakat ORANG ULU sentiasa
menyokong kerajaan serta mensyukuri apa yang dilakukan oleh kerajaan, kini
mereka nampaknya cuba bangkit untuk mempertahankan HAK mereka sebagai ORANG
ULU.
Hala Tuju ORANG ULU…
Persoalannya, adakah ORANG ULU yang
membantah rancangan pembinaan empangan Baram ini tidak menginginkan pembangunan
seperti yang diwar-warkan oleh pihak kerajaan? Atau adakah mereka ini tidak
menginginkan infrastruktur yang baik, misalnya jaringan jalanraya yang
berturap, bekalan electric dan air bersih 24 jam, sekolah serta klinik yang
lengkap? MUSTAHIL jika ada yang tidak menginginkan semua ini. Selama ini pun,
masyarakat ORANG ULU sentiasa menagih simpati/janji kerajaan agar menyediakan semua
kemudahan ini selaras dengan slogan kerajaan iaitu Rakyat Didahulukan, Pencapaian
Diutamakan. Kehilangan hak keatas TANAH ADAT akan memberikan impak yang sangat
besar dalam kehidupan masyarakat ORANG ULU. Mana tidaknya sebagai masyarakat
yang bergantung hidup dengan bertani secara kecil-kecilan kehidupan mereka
banyak bergantung kepada TANAH ADAT. Kehilangan TANAH ADAT umpam kehilangan
pekerjaan tetap. Walaupun kerajaan berjanji akan memberikan tanah sebagai
pampasan, namun ianya bukan hanya dianggap kecil dan tidak subur, malah ini
bermakna mereka harus bermula lagi dari A sehingga Z.
Akibatnya, penghijrahan kebandar-bandar
mungkin akan bertambah demi mencari satu kehidupan yang lebih selesa. Namun
diakibatkan semua permasaalahan yang telah dihuraikan diatas seperti ketiadaan
document serta kekuranganpendidikan menyebabkan mereka kurang berdaya saing
dalam perebutan peluang pekerjaan…..
Keadaan-keadaan ini menyebabkan
masyarakat ORANG ULU merasa tersepit ditengah-tengah dan keliru dengan hala
tuju yang seterusnya, ibarat ditelan mati emak, diluah mati bapa.
KESIMPULAN..
Kesimpulannya, ORANG ULU tidak
pernah menolak pembangunan. TETAPI, walaupun mereka memerlukan pembangunan,
mereka juga memerlukan “kehidupan” mereka, iaitu kehidupan yang berkait rapat dengan
TANAH ADAT dikekalkan . Mereka akan menolak apa juga bentuk pembangunan yang
akan melenyapkan “kehidupan” mereka ini……
Sebagai penduduk pribumi minoriti,
masyarakat ORANG ULU seharusnya duduk bersama dan mencari penyelesaian bagi
isu-isu yang melanda masyarakat ini tanpa mengira kepentingan diri, fahaman
politik ataupun agama. Seandainya isu perbezaan ideologi atau bibit-bibit
perpecahan ini tidak dapat diatasi, saya rasa tidak mustahil suatu masa nanti
istilah ORANG ULU akan lenyap bersama angin yang berlalu……………….
NOTA: Penulisan ini berlandaskan pandangan peribadi saya terhadap
permasaalahan komuniti ORANG ULU dalam menghadapi era kemodenan / pembangunan.
Para pembaca mungkin mempunyai pandangan yang berbeza, justeru komen yang
membina amat dialu alukan.
No comments:
Post a Comment