Tanggal 28th May 2013 mencatat satu
lagi sejarah hitam dibumi bertuah Sarawak. Tak kala penduduk Dayak Sarawak
bersedia untuk menyambut perayaa Hari Gawai Dayak yang jatuh pada 1th Jun,
tragedi boat express karam di Belaga yang telah mengorbankan beberapa nyawa
mengejutkan penduduk seluruh Sarawak.
Boat
express milik syarikat Kawan Mas dilaporkan membawa penumpang yang mencecah 200
orang lebih daripada muatan yang sepatutnya iaitu sekitar 67 penumpang telah
karam dikawasan Jeram Tukok/Jeram Bungan yang terletak kira-kira 40minit
perjalanan dari Belaga. Menurut laporan tak rasmi, seramai 181 penumpang
Berjaya diselamatkan manakala dianggarkan kira-kira 21 penumpang masih hilang
dan dikhuatiri maut. Angka sebenar penumpang sukar diperolehi kerana ketiadaan rekod
penumpang.
Tragedi
ini menjadi isu hangat disepanjang musim menyambut perayaan Hari Gawai Dayak
2013. Orang ramai mempunyai pelbagai spekulasi tersendiri bagaimana tragedi
sedih ini boleh berlaku. Walaupun menurut keterangan dari mangsa yang terselamat
ianya berlaku ketika boat express berkenaan gagal mengelak kayu balak yang
terapung yang menyebabkan boat express berkenaan hilang kawalan dan terlanggar
batu didalam sungai, orang ramai kebanyakannya memberikan tiga sebab dibawah
sebagai punca kemalangan ini berlaku,
1.
Kerakusan
Pengusaha Boat Express Mengaut Keuntungan
2. Kegagalan Pihak Lembaga
Sungai Sarawak Dalam Menjalankan Tugas
3. Kealpaan Penumpang
Tentang Aspek Keselamatan
4.
Penunggu
Jeram Bungan
Kerakusan
Pengusaha Boat Express Mengaut Keuntungan
Kerakusan
pengusaha boat express untuk menjana keuntungan lebih-lebih setiap kali
menjelang musim perayaan memang tidak dapat disangkal. Walaupun mereka sudah
menjangka pertambahan penumpang terutamanya dimusim-musim perayaan, mereka
biasanya tidak akan menambah jumlah boat express untuk mengelak daripada
mengeluarkan kos yang lebih. Mereka lebih gemar untuk mengaut sebanyak mungkin
keuntungan apatah lagi dimusim perayaan dimana permintaan untuk pengangkutan
boat express bertambah berlipat ganda. Tanpa memikirkan isu keselamatan
penumpang, para pengusaha boat express akan tanpa rasa bersalah akan memuatkan
sebanyak mungkin penumpang untuk mengaut keuntungan.
Pihak
Lembaga Sungai Sarawak yang diberikan amanah bagi memastikan para pengusaha
boat express untuk mematuhi setiap peraturan yang sedia ada juga didapati gagal
dalam menjalankan tanggungjawab mereka. Para pegawai Lembaga Sungai Sarawak
seharusnya memantau setiap pergerakan boat express dan memastikan para
pengusaha boat express tidak membawa penumpang melebihi had yang ditentukan.
Sebagai contoh, boat express yang malang ini dikatakan membawa penumpang
sehingga 200 orang walhal boat express ini Cuma berkapasiti 67 orang. Kebanyakan
penduduk Sarawak mengaikan kegagalan pihak berkuasa memantau keadaan ini kepada
gejala rasuah.
Kealpaan
Penumpang Tentang Aspek Keselamatan
Terdapat
juga pihak yang mengaitkan sikap sesetangah penumpang yang tidak mengendahkan
aspek keselamatan juga merupakan penyumbang kepada tragedi malang ini. Walaupun
mereka mengetahui bahawa boat express ini telah melebihi muatan, mereka tetap
sanggup menaiki boat berkenaan malah sanggup untuk duduk dibahagian bumbung.
Penunggu
Jeram Bungan
Selain
daripada 3 faktor diatas, terdapat sebilangan penduduk yang masih mempercayai
kepercayaan lama mengaitkan tragedi ini dengan alam ghaib. Tragedi ini
dikatakan terjadi akibat kemarahan “penunggu” yang memdiami kawasan Jeram
Bungan. Malah perkhidmat juga telah digunakan ketika operasi untuk membawa
semula bangkai boat express ini ke permukaan sungai. Sejauh manakah kebenaran faktor
ini, tergantung kepada penilaian para pembaca.
Kegagalan
Kerajaan
Faktor
1 hingga 3 mungkin sedikit sebanyak menyumbang kepada terjadinya tragedi ini,
namun secara peribadi saya tidak menganggap ketiga-ketiga faktor ini merupakan faktor
utama apalagi faktor 4 yang memang sukar dipercayai dialaf ini. Bagi saya,
KEGAGALAN KERAJAAN adalah faktor paling utama yang mengakibatkan tragedi ini
berlaku. Setelah diberi mandat lebih dari 50thn memerintah Sarawak, kerajaan
pimpinan Barisan Nasional masih gagal menyediakan kemudahan jalanraya yang
dapat menghubungkan kawasan pedalaman Sarawak dengan kawasan Bandar. Ketiadaan
jaringan jalanraya menyebabkan kebanyakan penduduk dikawasan pedalaman
bergantung 100% kepada perkhidmatan boat express. Keterbatasan dalam jumlah
perkhidmatan boat express lebih-lebih lagi dimusim perayaan menyebabkan
kebanyakan penduduk yang ingin pulang kekampung halaman masing-masing terpaksa
mengenepikan soal aspek keselamatan dan sanggup mengambil risiko menaiki boat
express yang bermuatan melebihi had yang dibenarkan. Sekali lagi kerajaan
melalui agensinya yang bertanggungjawab dalam persoalan ini gagal melaksanakan
tugas yang diamanahkan kepada mereka. Agensi kerajaan yang bertanggungjawab
seharusnya bukan hanya memantau pergerakan boat-boat express ini bahkan seharusnya
cuba berunding dengan pihak pengusaha boat express dan menggesa mereka untuk
menambah jumlah perjalanan bagi menampung permintaan yang meningkat lebih-lebih
lagi ketika ketibaan musim perayaan.
Kesan
Tragedi 28th May 2013
Ekoran
daripada tragedi ini, Ketua Menteri Sarawak telah mengeluarkan satu kenyataan
bahawa kejadian serupa tidak akan berulang lagi. Namun tidak pula dinyatakan dengan
jelas apakah langkah yang akan diambil untuk memastikan perkara serupa tidak
akan berulang lagi dimasa akan datang, walhal ini bukanlah tragedi pertama yang
melibatkan kemalangan boat express di Sarawak. Pada tahun 2010, kejadian serupa
telah terjadi di Tubau apapila sebuah boat express karam akibat terlanggar
tongkang dan mengakibatkan kehilangan 13 nyawa.
Sementara
itu, Perdana Menteri Malaysia pula, mengarahkan siasatan agar siasatan rapi
diadakan bagi mengenal pasti punca kejadian. Bukan nak mengatakan nasi dah
menjadi bubur, tetapi inilah trend Malaysia, setiap kali apabila berlakunya tragedi
seumpama ini, pihak-pihak tertentu akan melaungkan agar siasatan rapi dibuat
bagi mengenal pasti punca kejadian, namun sayangnya, setelah punca kejadian
dikenal pasti, tiada pula tindakan susulan yang dilakukan. Apakah ini sekadar
untuk “menyedapkan” hati mangsa-mangsa yang terlibat.
Ekoran
kejadian ini juga, kerajaan mengumumkan akan membina jalanraya badi menghubungi
daerah Kapit ke Sibu dibawah program Samudera Biru yang akan dikendalikan oleh
pihak tentera. Jalanraya yang dianggarkan sepanjang 400km ini dijangka akan
menelan belanja dalam lingkungan RM600 ke RM800 juta. Jelas kos perbelanjaan
pembinaan jalan ini jauh lebih rendah dari pembinaan empangan Bakun yang
mencecah angka billion, malah kalau betul seperti yang dilaporkan, kos BN untuk
mememangi PRU-13 jauh tinggi iaitu mencecah 58billion.
Kesimpulan
Sebagai
sebuah kerajaan yang telah diberi mandat selama lebih 50thn, kerajaan Sarawak
pimpinan Barisan Nasional seharusnya memandang serius akan kejadian ini apatah
lagi mandat yang mereka perolehi kebanyakannya dating dari masyarakat
pedalaman. PRU-13 yang lepas membuktikan bahawa pengundi dari kawasan pedalaman
merupakan faktor kemenangan BN khususnya di Sarawak. Kesemua kerusi luar Bandar
dimenangi oleg BN, begitu juga pada pilihanraya yang lepas-lepas. Pihak kerjaan
khususnya BN tidak mengabaikan “kesetiaan” pengundi-pengundi ini, kerana tanpa
mereka peluang untuk BN menang amat tipis kerana trend pengundi dibandar-bandar
kini mulai berubah.
Sudah
tiba masanya untuk kerajaan khususnya kerajaan BN membalas budi para pengundi
luar Bandar dengan menyediakan kemudahan asas yang setaraf dengan yang
dinikmati oleh penduduk dibandar-bandar. Kerajaan kini seharusnya lebih fokus dan
mengutamakan project penyediaan kemudahan asas seperti, bekalan air, bekalan electric,
klinik, sekolah dan sebagainya untuk penduduk dikawasan pedalaman dan bukannya
hanya menabur janji ketika meriah undi.
Kemudahan
yang bakal disediakan pula janganlah umpama melepas batuk ditangga. Ianya harus
dilakukan dengan sebaik mungkin dan diselenggara dengan lebih efisien.
Seandainya kerajaan terus menerus mengabaikan kesetiaan para pengundi dari
kawasan pedalaman, saya tidak akan merasa terkejut jika pola undian para
pengundi dari kawasan pedalaman suatu masa nanti akan berubah….
Bagi
mangsa tragedi, saya berharap agar anda semua tabah dalam menghadapi musibah
ini, manakala takziah saya ucapkan kepada keluarga mangsa yang terkorban,
Semoga Roh mereka diBerkati Tuhan…
No comments:
Post a Comment