YOUR EYE WILL NEVER LIE, KEEP IT OPEN TO SEE THE TRUTH...

Friday, January 05, 2007

Aku

Ahhhh…. Bagaikan mimpi, tak terasa kini 2006 dah pun pergi.
2007 pula menjelmakan diri....ahhh..semakin dimamah usialah diri ini...

Dimanakah aku??? Akan kemanakah aku?? Aku !!!aku tetap masih disini, tetap terus menyusun dan menghayun langkah demi langkah mengikut irama rentak kehidupan.

Apapun ya Tuhan…aku berterima kasih kepadaMu…kerana atas izinMu… hari ini aku masih bisa melihat fajar dipagi hari 1 Jan 2007. Yah…aku memang benar-benar bersyukur atas segala berkatMu selama perjalanan ini

Menyebut namaMu membuatkan aku teringat kepada satu bait dari sebuah lagu:-

“Andainya aku tahu, kapan Kau akan mencabut nyawaku, akan kupohon, agar Kau perpanjangkan usiaku. Andainya aku tahu, kapan kau akan menjemput ku, akan kumohon, ampunilah dosa-dosaku”

Namun, aku sedar serta insaf…apa pun yang telah dan akan terjadi adalah anugerah terindah darimu..aku hanya manusia..manusia biasa yang hanya menumpang didunia ciptaanMu dan harus bersyukur serta redha dengan pemberian dariMu….

Namun…bila kulihat kedalam diri ini..masih terlalu banyak rasanya yang belum aku lunasi walaupun aku sudah seusia ini. Yahhh..mungkinkah ini yang dikatakan

“Manusia itu tidak pernah merasa puas dengan kehidupan…..tidak pernah akur serta bersyukur dengan anugerah Tuhan!!!!!”

Ya Tuhan..kulihat hari-hari laluku…kuselak sehelai demi sehelai nastolgia hidupku..mencari dan mencari, jika ada terselit apa-apa yang bisa kubanggakan dimusim lalu….ahhh terlalu sukar untuk menentukan apakah sebenarnya yang menjadi lambang kebanggaan dalam sebuah kehidupan…dan terlalu sulit untuk mendefinasikan dengan tepat dan jitu apakah ertinya istilah “kebanggaan” dalam sebuah kehidupan????

Ahhh..aku menjadi keliru…apatah lagi kulihat..dikiri kananku, didepan belakangku…manusia terus berlumba-lumba…seolah-olah apa yang mereka cari masih tak terjumpa, seolah-olah kehidupan mereka masih belum cukup sempurna, seolah-olah pemberianMu pada mereka masih ada kurangnya dan seolah-seolah esok sudah tiada lagi buat mereka…. ..Mungkinkah kerana manusia itu memang rakus dan haloba???? Ahhh…inilah kehidupan…inilah peraturan kehidupan…

Kubuka dan kubuka lagi lembaran demi lembaran yang telah kulewati, dicelah-celah sana aku terjumpa…bait-bait kekecewaan yang mengiringi dan mewarnai perjalanan hidupku. Kembali aku tertunduk menyembah bumi…Ahh..mestikah aku bersedih, atau perlukah aku meratap kesilapan dan kegagalan ini??? Tidak..tidak sama sekali…aku tahu jika Engkau bencikan umatMu yang berputus asa….Aku harus bangkit..ya!!! aku harus bangkit dan terus bangkit. Ya Tuhan…berikanlah aku pedoman…berikanlah aku kekuatan serta kesihatan yang sempurna agar aku bisa terbang dan terus terbang untuk memperbetulkan kesilapan silam..….…

Namum sejenak..kembali aku terpaku…menghitung dan menghitung jauhnya perjalananku.. ahhhh…sulit rasanya untuk aku percaya…sudah sejauh inikah aku????? Tidakkah pada jarak yang sudah sejauh ini aku seharusnya sudah bisa bergoyang kaki atau bertongkat dagu dan tersenyum puas menikmati indahnya kehidupan??? Kenapa pula aku masih lagi disini…terumbang ambing meniti titian kehidupan????

Mungkinkah didepan sana masih ada sisa ruang yang tertinggal???? Sisa ruang yang tertinggal untukku terus maju..maju dan terus maju……Atau adakah ianya masih belum terlambat bagiku…bagiku untuk terus mendaki dan mendaki sehingga stinggi yang aku sendiri tidak tahu pasti..…

Ahh entahlah…Namun satu yang aku pasti..aku harus terus berlari..berlari dan berlari..mencari dan terus mencari……mengejar dan terus mengejar…sebuah bayangan kehidupan yang aku sendiri tak tahu pasti dimanakah letaknya dan dimanakah titik tamatnya……Kuserahkan segalanya kedalam tanganMu…Tunjukkanlah olehMu kemanakah arah pencarianku….. tentukanlah olehMu dimanakah titik akhirnya destinasiku…

Ya Tuhan…sekali aku menadah tangan...menadah tangan mengucapkan syukur kepadaMu..kerana oleh izinMu aku masih bisa terus menghuni dunia ini..…dan sekali aku lagi tunduk memohon padaMu…limpahilah aku dengan berkatMu….
Dengan izinMu,,..tahun 2007 ini akan terus kuharungi…kuharungi sebagaimana kehendakMu....

2007....kau kudatangi dengan seadanya aku…
Aku , akan tetap seperti aku…...seperti aku yang kelmarin……seperti aku yang hari ini…….seperti aku yang akan menghadapi hari-hari esok…..seperti aku...

sebagaimana yang ENGKAU inginkan……

No comments:

Post a Comment